Ik ben hier nog lang niet uitgekeken! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Nijland - WaarBenJij.nu Ik ben hier nog lang niet uitgekeken! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Nijland - WaarBenJij.nu

Ik ben hier nog lang niet uitgekeken!

Blijf op de hoogte en volg Lisa

31 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Weer een update vanuit het (nog steeds) altijd prachtige Kaapstad. Ik heb weer een aantal leuke tripjes gemaakt de afgelopen week en weer wat mooie momenten op stage mogen beleven.

In verband met wat vrije dagen van de kinderen heb ik maar een paar dagen stage gelopen sinds mijn laatste blog. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat deze dagen weer onvergetelijk waren. Alle kleine momentjes, zowel leuke als minder leuke momenten draag ik voor altijd bij me. Ik heb nog steeds geen seconde spijt gehad van mij keuze om naar Zuid-Afrika te gaan.

Op stage krijg ik steeds vaker een onverwachte knuffel van de kinderen of een mooie tekening, ze worden steeds opener en ik krijg het gevoel dat ik steeds meer toegelaten word in hun wereldje. De afgelopen 1.5 week stage was superleuk en anders dan anders. Ik ben deze 1,5 week in de klas geweest in plaats van beneden met de twee jongens. Mijn stagebegeleidster is namelijk op vakantie en in de klas konden ze daardoor wel wat extra ondersteuning gebruiken. Ook zijn de kinderen aan het einde van de periode en hebben ze bijna 2.5 week vakantie. Dat betekend: wat minder voor school bezig en wat meer tijd om leuke dingen te doen! Dus knutselen, films kijken, vrij spelen en sporten. Ik moet eerlijk zijn, dat bevalt mij ook wel! Eindelijk mag ik echt met ze spelen, kan ik meer met ze in gesprek gaan en kan ik ze nog beter leren kennen. Dansen, zingen en spelletjes doen. Alles kan! Superleuk om de kinderen te zien stralen en genieten van deze week. Ik kan nu ook echt niet meer wachten om in de vakantie bij hun huizen langs te gaan!! Een fijne en leuke vakantie hebben ze namelijk allemaal wel verdiend.

Afgelopen woensdag hebben we met de kinderen in de klas een leuke film gekeken met popcorn erbij. Erg gezellig maar voor sommige kinderen ook heel vermoeiend. Een paar kinderen vielen al in slaap tijdens de film. Maar niet alleen de kinderen… ook de leerkracht deed rustig even een dutje. Het in slaap vallen op school lijkt hier niet heel vreemd te zijn. Er is één leerkracht hier, die onder de pauzes regelmatig even haar ogen sluit. Op zo’n moment kijken wij elkaar echt aan van wat gebeurt er hier? Maar de andere collega’s lijken hier niet heel raar van op te kijken. Ook heb ik een meisje in de klas dat regelmatig in slaapt valt op school. ’s Ochtends in de kring, ’s middags aan haar tafel of tijdens een groepsactiviteit. Ze laten haar dan op de grond slapen of brengen haar naar de therapieruimte waar een bed staat. Als ze wakker word dan doet ze gewoon weer mee met de activiteiten.

Donderdag hebben we sportdag gehad met de kids. Wat was dit superleuk zeg! En mijn doorzettingsvermogen en fanatisme is hier echt niet anders. Ik moest en zal alle wedstrijden winnen met mijn topteam en daar ging ik dan samen met Emma ook zeker voor! De kinderen hebben volgens mij (net als ons) een onwijs leuke dag gehad. Ze waren allemaal ontzettend fanatiek met zowel de sportactiviteiten, het aanmoedigen en het zingen van liedjes. Heerlijk om de kinderen zo’n leuke dag te zien hebben! Vandaag (vrijdag) zijn we een dagje extra naar school gegaan. Er zou namelijk een danscompetitie plaatsvinden. Geweldig om te zien hoe de kinderen de afgelopen weken hebben geoefend met hun groepje. In de pauzes, in de klas of ’s ochtends voordat de lessen begonnen. Stiekem hartstikke jaloers, want wat kunnen een aantal van deze kids goed dansen zeg…. Dan kon ik de liveshow natuurlijk niet missen! En de liveshow was leuk! De kinderen kondigden zelf de optredens aan, deden hun dans en moedigden elkaar aan. Ook één van de jongens die ik begeleid heeft zijn momentje nog even gepakt. Op zijn djembé heeft hij een aantal leuke beats laten horen, heel erg leuk om te zien! Gevoel voor ritme hebben ze hier zeker wel hoor.

Aangezien we een aantal vrije dagen extra hadden zijn we ook weer op pad geweest. Het ene tripje was iets leuker dan de ander. Maar dat neemt niet weg dat alles wat ik hier meemaak, mij weer een ervaring rijker maakt.

Vorige week dinsdag zouden we voor de eerste keer gaan surfen. Supergaaf! We hadden er ook echt onwijs veel zin in. Dinsdag ochtend zaten we dus al vroeg in de auto om naar Muizenberg te gaan. Het was een ontzettend warme dag dus we waren blij toen het strand eindelijk in zicht was. Helaas was deze blijdschap maar van korte duur. Niemand zat namelijk in het water en op het strand hing een witte vlag. Huh? Zijn al die mensen gek ofso, het is toch veel te warm om aan de kant te zitten?! Ik zag de gezichten van sommige mensen met wie we mee waren al gauw betrekken, maar ik had natuurlijk geen flauw idee wat de kleur van die vlag betekende. Dit werd me gelukkig al gauw duidelijk gemaakt. Een witte vlag betekend namelijk dat er een haai is gespot! Whaah! Noway dat ik dat water dan nog in ga en zeker niet als ik niet weet hoe ik zo’n bord moet besturen. Gelukkig (voor veel mensen) werd deze witte vlag al gauw veranderd in een rode vlag. Dat betekend dat je wel het water in mag maar het nog steeds niet helemaal veilig is. En jahoor, daar ging iedereen. Hup het water in! Ik zag het nog steeds niet helemaal zitten dus ben maar is een kijkje gaan nemen bij de ‘sharkspot’ op het strand. Toen wist ik het helemaal zeker, dat surfen dat doen we wel een andere keer! Ze hadden namelijk beelden gemaakt van de haai en bij het zien van die beelden stond mijn beslissing vast. Ik blijf liever aan de kant…. Tijd zat om een andere keer te gaan surfen. Op naar het zwembad dan maar!

Afgelopen zondag zijn we met een aantal huisgenoten vroeg vertrokken van huis voor een boottochtje. En dat was niet zomaar een boottochtje die je op de zondagochtend doet… het was echt onvergetelijk! Echt zo’n meisjes droom van vroeger! Rond 9 uur gingen we de oceaan op. We waren nog geen 5 minuten onderweg of de eerste dolfijnen waren al gespot! Wat was ik toen al onder de indruk zeg! Ze zwommen onder de boot door, langs de boot en af en toe sprongen ze hoog in de lucht. Wauw! Zo dichtbij en zo gaaf! Daarna zijn we doorgevaren naar Seal-Island. Ook dit was supergaaf om te zien. Een grote rots middenin de oceaan, helemaal vol met zeehonden. Ook de zeehonden zwommen en sprongen dicht langs onze boot. Opnieuw geweldig om te zien….Maar mijn dag kon al helemaal niet meer stuk toen we een telefoontje kregen op de boot dat er walvissen waren gespot. De bestuurder van de boot vroeg of we daar ook heen wouden. Nou, daar was bij ons geen twijfel over mogelijk! Wat hadden wij een geluksdag zeg. In deze tijd van het jaar is het namelijk heel bijzonder om walvissen te spotten. Met de gedachten dat ik alleen een paar dolfijnen zou zien was ik die dag weggegaan van huis…. Maar alles, echt alles werd overtroffen! Ik stond helemaal versteld toen ik die twee enorme walvissen zag. Ze waren echt zóóó dichtbij onze boot. Wat een gigantisch grote beesten zijn dat zeg en wat maken ze een geluid. Ik heb die dag echt mijn ogen uitgekeken. Wat was dit een ontzettend mooie en vooral ook heel gave ervaring om mee te mogen maken. Deze dag zal ik echt nooit meer vergeten! Een ervaring die ik echt niet had willen missen.

De afgelopen weken ook niet heel lekker kunnen slapen. De kakkerlakken houden me steeds vaker wakker. Brrrr… ik hoor ze echt over de grond en in de muren lopen en het lijkt wel alsof ze steeds groter worden. Elke avond leg ik al een handdoek voor mijn kamerdeur vol gesprayd met anti-insectenspul zodat ze in ieder geval niet onder de deur door kunnen kruipen. Laatst was er alleen zoveel kabaal dat ik het zat was. Met in de ene hand mijn zaklamp en in de andere hand een insectenspray ging ik in op kakkerlakken pad. Sta je dan midden in de nacht in je pyjama. En jahoor, natuurlijk nergens een kakkerlak te bekennen. Hmm dan mijn bed maar weer in. Maar het geluid werd steeds harder en harder. Ik besloot maar weer eens op pad te gaan. Huh? Waar is mijn handdoek nou? Die had ik toch echt aan de binnenkant voor de deur gelegd? Met in de ene hand een fles water en in mijn andere hand een zaklamp opende ik de deur heel voorzichtig. Dat was het moment dat ik besefte dat het geen kakkerlak meer was…. Een kakkerlak kan toch niet zomaar mijn handdoek onder de deur doortrekken en midden in de gang achter laten? Toen begon de ellende pas echt. De hele nacht door heeft er een RAT, ja echt een hele dikke vette RAT aan mijn deur lopen knagen en krabben. Hij rende van de keuken weer naar mijn kamer en zo maar door. Elke keer als ik hem weer aan hoorde komen gaf ik een harde stomp tegen de muur in de hoop dat hij weer zou verdwijnen. Ik durfde mijn kamer echt niet meer uit! Die rat heeft waarschijnlijk de nacht van zijn leven gehad, heel fijn voor dat beestje. Maar ik vond het helaas wat minder leuk. Na een slapeloze nacht dus maar een boos appje naar mijn huisbaas gestuurd dat ik het nu echt zat ben. Dat gedoe met die kakkerlakken en ratten moet nu maar eens ophouden!!! Gelukkig kreeg ik snel een berichtje terug dat hij het probleem voor me ging oplossen. Dat was niet zo moeilijk zei hij. Nou, ik ben benieuwd….. Hij heeft gif in de tuin gestrooid voor de ratten en gesprayd voor de kakkerlakken. Mij lijkt het sterk dat alle kakkerlakken zullen verdwijnen. Maar oké, we gaan het meemaken!

Maar nu mag ik eerst even lekker gaan genieten. Mijn school gaat namelijk 2.5 week dicht omdat ze vakantie hebben. Dat betekend voor mij: op avontuur en nog veel meer mooie dingen van Zuid-Afrika ontdekken! En om het helemaal luxe te maken neem ik na de schoolvakantie nog 2 weken extra vrij. Het aftellen is namelijk begonnen! Over 18 dagen kan ik eindelijk mama en Bram weer in mijn armen sluiten. Ik kan niet meer wachten om hun het mooie Kaapstad te laten zien. Een mooi vooruitzicht dus voor mij en dat betekend voor mijn volgende blog weer een aantal nieuwe avonturen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Lisa

Actief sinds 15 Dec. 2016
Verslag gelezen: 607
Totaal aantal bezoekers 21394

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 10 Juli 2017

Kaapstad (Zuid-Afrika

Landen bezocht: