Hello and Goodbye! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Nijland - WaarBenJij.nu Hello and Goodbye! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Nijland - WaarBenJij.nu

Hello and Goodbye!

Blijf op de hoogte en volg Lisa

01 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Daar stond ik dan op het vliegveld, vol zenuwen en enthousiasme te wachten op mam en Bram. Natuurlijk weer veelte vroeg waardoor ik veelte lang stond te wachten. Eindelijk kon ik ze naar 2.5 maand weer in mijn armen sluiten. Ik kon niet wachten om ze kennis te laten maken met Zuid-Afrika en Kaapstad.
Nadat we gesetteld waren in ons appartementje zijn we gezellig naar Waterfront gegaan. Hier hebben we lekker gegeten en vooral veel bij gekletst! De volgende dag zijn we er weer op tijd uitgegaan om op pad te gaan voor de Garden route.

De eerste dag van de Garden route stond vooral in het teken van rijden, stoppen en nog eens rijden. We zaten de eerste dag vooral heel veel in de auto. Maar goed, als we al het mooie langs de Garden Route wilden gaan zien moesten we de eerste dag wat kilometers maken.
De tweede dag van de Garden route zijn we naar Wilderness gegaan. Hier hebben we een hele mooi hike gedaan! Aan het begin behoorlijk pittig maar de mooie plekken die we onderweg gezien hebben waren het meer dan waard!
Op dag drie van de Garden route hebben we ’s ochtends eerst weer een hike gedaan. Helaas was deze hike iets minder mooi dan de dag ervoor. Dus besloten we door te rijden naar Knysna Elephant Park. Eenmaal aangekomen bij dit park zagen we de zebra’s al loslopen dichtbij de parkeerplaats. We konden er echt heel dichtbij komen en dat zonder dat er een hek of iets dergelijks tussen stond, heel bijzonder! Helaas was er op die dag geen plek meer om wat tijd met de olifanten door te brengen dus besloten we om de volgende ochtend vroeg weer langs te gaan. Vol enthousiasme stonden we de volgende dag op om naar het park te gaan. Na een kort introductiefilmpje te hebben bekeken en de slaapplek van de olifanten bezocht te hebben, was het eindelijk zover. Buiten stonden we te wachten totdat de olifanten kwamen. We mochten namelijk op een Olifant rijden! Heel gaaf en een heel bijzondere ervaring! Nadat we een stukje gereden hadden, kregen we een ontbijt aangeboden en werd ons ook verteld dat we de olifanten nog mochten voeren, mochten aanraken en foto’s mochten maken. Na een lekker ontbijtje te hebben gehad, zijn we toen weer naar de olifanten gegaan. Iedereen kreeg een eigen emmertje met daarin eten voor de olifanten. De olifanten wisten precies hoelaat het was en stonden allemaal netjes achter een hekje op een rij te wachten totdat ze eten kregen. Heel gek maar vooral ook heel gaaf om dit te mogen doen. Daarna nog de mogelijkheid gekregen om zolang als we wilden tijd door te brengen met de olifanten. Een heel bijzondere en gave dag was dit! Nadat we genoeg tijd hadden doorgebracht met de olifanten zijn we doorgereden naar Tsitsikamma. Een geweldig mooi natuurpark met een aantal mooie hikes. Maar pfoe voor mij ook wel een uitdaging. Na hele dagen op het strand te hebben gelegen werd mijn conditie behoorlijk op de proef gesteld. Maar alles was het opnieuw meer dan waard. Een aantal supermooie plekken bezocht en genoten van het uitzicht.
Wat gaat de tijd snel.. ondertussen al op dag drie van de garden route. Omdat we Tsitsikamma zo mooi vonden en nog niet alles hadden gezien besloten we om hier nog een dag door te brengen. Opnieuw weer een aantal hikes gedaan en genoten van al het moois in dat park. De hike naar de waterval was best pittig en niet zonder gevaar. Het was echt klimmen en heel goed uitkijken waar je liep. Aan een valpartij ben ik dan helaas ook niet ontkomen. Lachen, opstaan en met een beetje pijn weer door!
De volgende dag (alweer de laatste dag) zijn we naar Addo Elephant park geweest. Eindelijk ging ik op safari. Iets waar ik al heel lang naar uit had gekeken! Eenmaal bij het park aangekomen mochten we eerst even zelf met de auto rondrijden. Na al een aantal dieren te hebben gespot besloten we terug te rijden naar de receptie omdat we op tijd wilden zijn voor de Jeep-safari. We waren bijna bij de uitgang van het park, totdat we niet meer verder konden. De weg werd namelijk geblokkeerd door een onwijs grote olifant. En jemig, wat was dat beest groot en wat was ik bang…. De olifant kwam recht op onze auto aflopen en het was ook nog eens een joekel van een olifant met enorme slagtanden. Tjah, toen raakte ik behoorlijk in paniek. ‘Achteruit Bram! Achteruit!’ ik was zóóó bang. Hij bleef ons maar achtervolgen en leek het behoorlijk op ons gemunt te hebben. Het leek of hij ons echt recht in de ogen aankeek. Pfoe wat was dat eng zeg! Gelukkig ging hij op een gegeven moment van de weg af waardoor we (godzijdank) weer verder konden rijden. Achteraf konden we er natuurlijk hartstikke hard om lachen maar op het moment zelf was ik behoorlijk in paniek. Maar eind goed al goed, veilig zijn we in de jeep beland. Daar werd ons al gauw verteld dat als er een olifant op je afkomt (en zeker een mannetje) je het beste de motor van de auto uit kunt zetten omdat hij anders boos kan worden. Tjah, als we dat toch eens wisten… Maar goed weer een nieuw avontuur meegemaakt! Eentje die we niet snel zullen vergeten.
De jeep-safari was heel gaaf! Olifanten, zebra’s, jakhalzen, herten, elanden, struisvogels en natuurlijk timon en pumba van de Lion king gespot. Tjah, als je dan in Afrika bent kan een safari natuurlijk niet aan je bucket list ontbreken!

Dag 7 van de Garden route alweer… tijd om weer in het vliegtuig te stappen van Port-Elizabeth naar Kaapstad. Na 6 superleuke dagen waarin we allemaal mooie dingen hebben gezien en meegemaakt was het nu tijd om Bram en mama kennis te laten maken met het mooie Kaapstad. De dag wat we aankwamen scheen de zon volop en was de lucht helder blauw. Een goed moment om de Tafelberg eens op te gaan. We hebben echt genoten van een supermooi uitzicht daar. Tjah, om de Tafelberg kun je natuurlijk niet heen hier in Kaapstad. Een echte must als je dan toch in Kaapstad bent.
De volgende ochtend was het helaas niet zo mooi weer en regende het. De planning moest dus omgegooid worden. Na een paar winkeltjes in Waterfront bezocht te hebben besloten we om langs mijn stageplek te gaan. Zodat mam en Bram een beeld zouden krijgen van wat ik precies doe en met welke kinderen en collega’s ik werk. Voor mij natuurlijk ook best spannend om er naar een maand weer heen te gaan. Zouden de kinderen me niet vergeten zijn? Bij aankomst werd me al gauw duidelijk dat ze me echt nog niet vergeten waren! Ik had nog geen stap door de deur gezet of ik had een hele klas met kinderen om me heen. Knuffelend en allemaal lachende gezichtjes! Wauw, kippenvel! Een heel mooi moment voor mij. ‘Teacher Lisa is back! Teacher Lisa is back!’. Ik kan wel zeggen dat ze blij en verrast waren om me te zien. Het kriebelde me toen wel echt om straks weer met ze aan de slag te gaan. Want stiekem miste ik de kids natuurlijk ook!
Voor de volgende dag had ik een township-tour op de planning staan. Het voelde voor mij heel dubbel om daar te zijn. Ik wilde namelijk niet overkomen als iemand die ‘aapjes aan het kijken was’. Ik kwam daar vanuit mijn oprechte interesse voor hun leefwijze. Een groot deel van Kaapstad bestaat toch uit townships dus ik wilde hier heel graag meer over te weten komen. Ook omdat ik een aantal kinderen op mijn stage heb die in een township wonen. Het is toch iets wat een groot deel van Kaapstad uitmaakt. Wat was dit een indrukwekkende dag zeg. Ik heb er echt geen woorden voor! Ik viel van de ene in de andere verbazing. Opnieuw het besef hoe goed wij het wel niet hebben. Duizenden mensen, kleine huisjes hutje mutje op elkaar, slechte hygiëne, overal mensen op straat, dode dieren en veel zwerfhonden. Ja, dat raakt je wel. Dat doet zeker iets met je…. Alle drie waren we ontzettend onder de indruk. Dat heeft toch wel even impact op je en laat je goed beseffen hoe dankbaar wij wel niet mogen zijn voor het leven dat wij hebben.
Om alle indrukken te laten bezinken besloten we om even uit te waaien op het strand (Clifton). Als je dan toch zover weg bent van huis moet je natuurlijk ook een keer naar een mooi wit strand gaan. ’s Avonds nog uiteten geweest samen met Amber, Emma en de familie van Emma. Een gezellige avond waarin vooral veel bij gekletst is!

De laatste dag was alweer aangebroken! Onze laatste kans om het laatste puntje op de bucket list af te strepen. ’s Ochtends vroeg vertrokken we met de auto via Chapmans peak naar Boulders Beach, Cape Point en Kaap de Goede Hoop.
Na een hele mooie route langs de kust kwamen we aan op ons eerste stoppunt: Boulders Beach, een strand vol met pinquins. Daar hebben we rustig rondgelopen en wat foto’s gemaakt. Daarna zijn we doorgereden naar Kaap de Goede Hoop, een bekend punt hier in Zuid-Afrika en naar Cape Point. Daar hebben we wat rondgelopen en opnieuw genoten van het mooie uitzicht! Onderweg ook nog struisvogels en herten gespot. Een leuke dag, tijd om nog even te ontspannen dus op naar het strand! Helaas hebben we het strand niet kunnen halen. Met autopech stonden we langs de kant, balend dat dit nou net op de laatste dag moest gebeuren! Na lang wachten zat het strand er helaas niet meer in. ’s Avonds dus maar gezellig uiteten geweest om ons avontuur van de afgelopen dagen goed af te sluiten!
En dan is het alweer bijna tijd om (opnieuw) afscheid te nemen….. Alle koffers weer ingepakt, maar eerst nog even genieten op het strand van de laatste uurtjes voor hun in Afrika. Gelukkig was het mooi weer en konden mam en Bram zo uitgerust het vliegtuig instappen.

We hebben onwijs genoten van de tijd samen! Ik ben blij dat ik alles heb kunnen laten zien wat ik wilde laten zien. De dagen vlogen veelte snel voorbij. Maar nu was het toch echt tijd om weer gedag te zeggen. Tijd voor mij om weer mijn normale ritme op te pakken. En dat zou nog wel even wennen worden naar een maand vakantie… Ik kijk er ontzettend naar uit om weer met de kinderen aan de slag te gaan. Ik wil uit de laatste twee maanden stage nog even alles halen wat erin zit en ik heb er zeker vertrouwen in dat dat gaat lukken!
Tijd om nog meer nieuwe en mooie herinneringen samen met alle lieve mensen hier te maken!

  • 01 Mei 2017 - 19:37

    Marloes:

    Leuk verhaal Lisa! Goed te lezen dat jullie een fijne tijd samen hebben gehad daar.
    Veel plezier verder nog.

    Grtz. Marloes

  • 01 Mei 2017 - 19:47

    Cornelis Peter Den Toom:

    Wat een boeiende trip moet dat geweest zijn!

  • 01 Mei 2017 - 19:48

    Anne Wil:

    Wauw! Wat klinkt dat fijn! Zo samen door Zuid Afrika!!

  • 01 Mei 2017 - 20:45

    Marieke:

    Super toch om dit samen te hebben mogen beleven, dit pakt niemand jullie meer af! Geniet van deze laatste 2 maanden xxx van ons allemaal

  • 02 Mei 2017 - 23:23

    José Marissink:

    Hoi Lisa,
    Heb vanavond al je verslagen gelezen. Ben diep onder de indruk. Wat een belevenissen zeg!! Fijn ook dat je samen met Bram en je ma een mooie tijd hebt gehad. Wens je nog een hele mooie en leerzame tijd toe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Lisa

Actief sinds 15 Dec. 2016
Verslag gelezen: 803
Totaal aantal bezoekers 21384

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 10 Juli 2017

Kaapstad (Zuid-Afrika

Landen bezocht: